De boot

De Vendée Globe 2024 is exclusief toegankelijk voor monohulls, die aan de huidige regels van de IMOCA klasse voldoen. Het type boot is de IMOCA open 60, ook wel open 60 genoemd. Zoals de naam al aangeeft, is dit een boot van 60 voet lang (18.28m). “Open” betekent binnen wedstrijdklassen een zeer grote ontwerp- en bouwvrijheid waardoor ontwerpers, bouwers en zeilers hun meest innovatieve ideeën in de boot kunnen verwerken, om zó te proberen sneller te zijn dan de concurrentie. Toch zijn er regels om de veiligheid voor de schippers tot op zekere hoogte te waarborgen én om te voorkomen het team met het grootste budget ook automatisch wint. Het zijn zo’n 80 tot 100 regels waar de boten aan moeten voldoen. Die zijn samengevoegd in een boekwerk dat door de klassenorganisatie, IMOCA (International Monohull Open Class Association), wordt bijgehouden.

De boten worden van koolstof gebouwd, maar bepaalde high-tech koolstofvarianten zijn verboden. Reden hiervoor is, dat deze soorten te duur en te belastend zijn met een minimaal voordeel.

Enkele belangrijke veiligheidsregels zijn:

  • De boot moet minimaal 5 waterdichte schotten hebben en voldoende ingebouwd schuim hebben om onzinkbaar te zijn.
  • De boot moet zelfrichtend zijn. Dat houdt in, dat als de boot op zijn kop ligt, deze zonder hulp van buitenaf weer overeind moet komen.

De snelheid van een open 60 wordt voor meer dan 90% bepaald door de verhouding tussen gewicht, stabiliteit en het natte oppervlak. Het gewicht van een open 60, is door gebruik van de modernste materialen, tussen de 7.8 en 8.4 ton. Door handig gebruik te maken van verplaatsbaar gewicht en het toevoegen van extra ballast, wordt de stabiliteit enorm vergroot. Waardoor er weer meer zeil gevoerd kan worden, wat resulteert in hogere snelheden.

In 2016 werden de draagvleugels, oftewel foils, voor het eerst geïntroduceerd. Foils zijn vleugels, die uit de zijkant van de boot komen, wat een enorme lift genereert door middel van het voorbij stromende water. De romp van de boot komt uit het water waardoor de snelheden extreem toenemen.

“IN NEDERLAND IS NOG NOOIT ZO’N BOOT GEBOUWD”

Veiligheidsregels

De boten worden van koolstof gebouwd, maar bepaalde high-tech koolstofvarianten zijn verboden. Reden hiervoor is, dat deze soorten te duur en te belastend zijn met een minimaal voordeel.

Enkele belangrijke veiligheidsregels zijn:

  • De boot moet minimaal 5 waterdichte schotten hebben en voldoende ingebouwd schuim hebben om onzinkbaar te zijn.
  • De boot moet zelfrichtend zijn. Dat houdt in, dat als de boot op zijn kop ligt, deze zonder hulp van buitenaf weer overeind moet komen.

De boot van Mark

De boot van Mark wordt een ‘one-off’ en er wordt niets bespaard op het ontwerp. Dat komt van de tekentafel van de gerenommeerde en succesvolle bootontwerper Juan Kouyoumdjian. Deze Argentijnse topontwerper tekende onder meer drie winnende VO70’s, waaronder de ABN-AMRO One van het Nederlandse Team ABN AMRO in de Volvo Ocean Race 2005-06. Juan K. wilde voor mij een winnende boot zonder de welbekende Dali foils ontwerpen. Daarop zitten we op één lijn met hem. Hij heeft goed gekeken naar wat voor een zeiler ik ben. Ik blijf altijd keihard doorgaan, ik kan veel wattages leveren. Ik ben geen man van de berekeningen, die nodig zijn voor het racen met die Dali foils. Daarom ontwerpt Juan Kouyoumdjian. voor mij een boot die je altijd hard kunt varen.”

Ook hebben we een aantal top oceaan zeilers in ons team, die zich bemoeien met het ontwikkelingsproces. Wat een enorme meerwaarde is.

Als het ontwerp klaar is, zal de boot bij Paul Dijkstra Composites gebouwd worden. Hij heeft veel kennis en ervaring op het gebied van het maken van one-off projecten. Hij heeft Mark ook geholpen bij het bouwen van zijn roeiboot, waar hij uiteindelijk ‘overall winner’ mee is geworden in de Talisker Atlantic Challenge (TWAC).

Krachtig en licht

Omdat Mark goed is in wattages leveren, wordt er bij het ontwerp rekening gehouden met het feit, dat het een sterke boot moet zijn. Een die maximaal gepusht kan worden. Om de winst te kunnen pakken, moet de boot zo licht mogelijk zijn.

Duurzaam en efficiënt

IMOCA boten steken de oceanen over met 100% duurzame brandstof: de wind. De weersystemen, in combinatie met meer dan 30 jaar oceaanrace-innovatie maken het nu mogelijk om in minder dan 80 dagen de wereld rond te varen. Het doel van Mark en de IMOCA-klasse is om samen te werken aan echte oplossingen voor de toekomst. Tijdens de race moet de boot geheel zelfvoorzienend zijn. Door gebruik te maken van o.a. aerodynamica en hydrodynamica wordt dit op een zo efficiënt mogelijke manier toegepast.

Veilig en slim

Buiten het feit, dat de boot aan de geldende veiligheidsvoorschriften moet voldoen, weten de specialisten in ons team precies waar je onderweg tegenaan kan lopen. Verbeterpunten op dit gebied, zullen hiervoor dan ook maximaal worden doorgevoerd.

Ga je mee?

Kom om de tafel zitten en doe mee!
Avontuur, innovatie en duurzaamheid

Volg het project op de voet

Volg de reis

kernwaarden

De boot in het teken van de kernwaarden

ph_globe-hemisphere-east

Avontuur

Een boot als een soort verlengingstuk van Mark. Ze gaan samen de uitdaging aan. Hoe meer tegenslag, hoe meer wilskracht. Niks is te gek.
ph_rocket-launch

Innovatie

Een boot met de nieuwste technieken aan boord, en uit de nieuwste materialen gebouwd. Deze boot kan dingen, die andere boten tot op de dag van vandaag nooit hebben gedaan. Met zijn one-off ontwerp, wordt dit een uniek schip.

ph_drop-half

Duurzaamheid

Deze boot bespaart energie. Net als mark zet deze boot zijn energie duurzaam in en maakt hij gebruik van de elementen van de natuur.

Nieuw partnerschap voor wetenschappelijk zeeonderzoek

IMOCA en IOC (UNESCO) hebben een nieuw partnerschap ondertekend, waarbij ze gezamenlijk projecten uit gaan voeren ter ondersteuning van wetenschappelijk zeeonderzoek. Ze willen hiermee bewustwording creëren over het belang van oceaan- wetenschap ten behoeve van de bescherming van de oceaan.

IMOCA monohulls kunnen afgelegen gebieden veel beter bereiken dan de reguliere onderzoeksboten. Om deze reden zullen er in de Vendée Globe race van 2024 boten worden voorzien van speciale data-apparatuur. De duurzame ontwikkelingsdoelen waar ze aan bij gaan dragen zijn:

  • Concrete maatregelen in de strijd tegen klimaatverandering
  • Industriële innovatie en infrastructuur
  • Onderzoek naar waterleven
  • Verantwoorde consumptie en productie

De IMOCA-klasse definieert duurzaamheid als het vermogen om duurzame en innovatieve prestatiesystemen te ontwikkelen met behoud van een evenwicht tussen de sociaal economische en ecologische acties van ons dagelijks leven. Het doel is dat toekomstige generaties kunnen floreren en genieten van de oceanen.

Perfecte Fit

Dit sluit naadloos aan waar Mark voor staat. Zelfvoorzienend zijn, gebruik maken van de elementen: wind, water en zon. Maar ook van je eigen spier- en wilskracht. Gebruik wat je hebt en probeer dat te maximaliseren​!​

Ga je mee?

Wordt onderdeel van een betere wereld

Volg het project op de voet

Volg de reis